пʼятниця, 8 квітня 2016 р.

Памятки для учнів


Пам"ятки для учнів
Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів

  Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
 Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
 Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
  Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
де вони проходили;
за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
який розвиток вони отримали надалі;
яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?

 Робота з текстом підручника та історичними документами
· Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу, визнач, яке завдання ви повинні виконувати.
· Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію, факт іде мова.
· Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:
 чи документ доповнює текст підручника;
 чи один з них поглиблює інформацію, що міститься в другому;
 чи один з них дає оцінку матеріалу, що викладає другий.
· З'ясуй значення всіх понять, що містяться в текстах.
· Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.
· Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.
 Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
читання мовчки або вголос;
виписування дат;
складання хронологічних таблиць;
робота з термінами, географічними назвами, висновками;
виписування імен історичних персоналій;
відбір історичних фактів для доведення окремих суджень;
формулювання  висновків  на основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
складання плану чи тез.
Схема аналізу історичного документу
Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чипереказ про подію з уст дослідника).
  Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
Про що розповідається в документі? Яка сторона події чи явища замовчується?
Коли написаний цей документ? Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
Якими мотивами керувався автор документу?
Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес?
  Складання хронологічної таблиці
· Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх.
· При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).
· Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої історії: знайди спільні чи близькі за часом дати;порівняй події;зроби висновки.
Вміння висловлювати власну думку при обговоренні історичних питань, усне рецензування відповідей інших учнів
· Уважно слухай відповідь товариша.
· Бери участь в обговоренні, доповнюй, виправляй помилки, неточності.
· Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти, чи була відповідь послідовною.
 Вимоги до плану
· Планом повинен бути охоплений весь зміст тексту. Нічого суттєвого не повинно бути пропущено.
· У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.
 Складання плану
Уважно   прочитайте  назву теми плану, текст параграфу.
Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.
Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план.
3апишіть головні,  на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти Вашого плану.
Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план теми.
Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.
3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей, і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.
Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.
Пам'ятайте! Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.
Конспектування
 Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
 Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.
Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують.
Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.

Як скласти історичний портрет
· Познайомитись із історичним часом (епохою) в якому проходило життя та діяльність (творчість) діяча.
· Визначити походження (стан) цієї людини.
· Як відбувалось становлення особистості історичного діяча (родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).
· Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця.
· Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість.
· Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності.
· Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили.
· Як ви оцінюєте його діяльність?
· Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії). 

 Схема характеристики історичної особи
Історичні умови,  виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті.
 Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
У чому значення діяльності цієї особистості.
Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?   




Немає коментарів:

Дописати коментар