понеділок, 7 грудня 2015 р.

Із практики профдіяльності

                         Опис власного педагогічного досвіду
( один із нових аспектів у професійній діяльності )
Розвиток критичного мислення під час роботи з історичними документами та візуальними історичними джерелами

 1. Головна мета :
Результати застосування історичних документів:
ü реалізація принципу наочності,
ü розповідь вчителя стає більш переконливою
ü історичний матеріал конкретизується 
ü зростає інтерес до уроку історії ( відчуття духу епохи)
ü активізація процесу мислення
Візуальні історичні джерела:
·        полегшують процес запам»ятовування
·        « занурюють» учня в будь-яку історичну епоху
·        прияють становленню об»ємних і яскравих уявлень про минуле
2.  Класифікація: історичні документи поділяють на первинні ( свідчення очевидців та їх учасників) і вторинні ( описи і міркування істориків).
Візуальніісторичніджерела: фотодокументи, ілюстрації, діаграми, графіки, карикатури, плакати, художні картини та ін.
3.  Основна ідея: 
§  розширити  можливості щодо використання на уроках
§  розробити власні алгоритми та методи роботи по їх впровадженню
4. Інноваційна значущість досвіду:
ü ефективність методики викладання  у контексті формування єдиного освітнього інформаційного простору,
ü оптимізацію структури уроку
ü формування ключових  компетентностей  учнів.
5. Практична діяльність
 А. Історичні документи
Ø Фрагмент літопису 13 ст, 5 клас.  Чому писемні джерела важливі для вивчення історії? Постать князя Данила Романовича ( уривок з історичного твору-літопису)
Підготовчий етап:
1.  Дія-відбір джерела( героїчна постать),пояснення
2.  Дія-власне емоційне читання тексту ( посилення інтересу)
3.  Дія-читання кращих учнів і первинний переказ,пояснення незнайомих і незрозумілих слів
Робота з ІД:
 Алгоритм :1. Чи відомий автор?Що ви знаєте про таких людей?
                     2. Яка подія відображена в документі?Коли відбулася?
                     3. Центральна постать.Хто вона? Відношення автора до неї
                     4. Що схожого у князя з билинним богатирем ?
                     5. Чим закінчилась битва? Чому руські воїни програли?
                      6. А ви згодні з причиною поразки,що висуває літописець?.                                       
                           Ваша думка.


 Висновок: яким чином документ розширив знання учнів про той час?
Виховний мотив: Якщо всі воїни такі хоробрі,то….(діти завершують думку)

8 клас  Перші перемоги Богдана Хмельницького ( уривок з особистогодокумента,щоденника польського члена посольства,підр.Власова,ст..119)
-          пропоную ключові питання:Хто автор? Як описує подію? Відношення до переможців?Чи доцільне порівняння з Мойсеєм?Картина і джерело:які учні знайшли протиріччя?
Висновок: автор був свідком і достовірно описує події
-         11 клас Економічний розвиток України 1 пол. 90-х років,( офіційний документ,витяг із законів Верховної Ради України)
Акцент – на виді та його авторстві, меті появи, часу, ситуації, революційності
         Яким було відношення у суспільстві до цих законів? Чому?
 Пропоную  власні узагальнюючі  поради для аналізу подібних документів:
1. Попередній відбір і дидактична спрямованість
2. На якому етапі уроку доцільно використати?Чому?
3. Провідне навантаження ,що несе в собі джерело? (мотиваційне,емоційне,роз»яснювальне,виховне,рефлексійне)
4.Первинне знайомство(час,зміст,словникова роботі)
5. Перелік основних питань для усвідомлення ( 4-5 плюс ключове)
6. Поділ на частини,абзаци,складання плану по потребі
7. Доцільність та кількість на уроці ( не більше двох-трьох,різних за структурою та смисловим навантаженням)
Висновок: Все вищесказане повинно сприяти інтересу учнів до роботи з ІД на майбутнє( характер підбору)
Я вважаю,що можна провести урок ,тільки використовуючи ІД та необхідні в такому випадку візуальні джерела.
Б. Візуальні історичні джерела
А. Загальна ситуація
-         Мета і цілі навчання історії ,ідеологічна спадщина
-         Методична не розробленість
-         Відсутність у підручниках
-          Брак часу в учителя
Б.  Зміна акцентів
Мета історичної освіти ( від готових рецептів до пошуку нових ідей)
Перевага візуального зображення над текстовим
Відсутність ефективного мислення
Від повного нерозуміння до дискусії
Під час роботи слід дотримуватись таких етапів:
-         Перше сприйняття ( що хоче автор,своєрідна «розшифровка»)
-         Хто зображений( люди,пейзаж,побутові сцени?
-         Чи є сюжет? Головні символи
-         Позиція автора:упередженість,правдиве зображення
-         Яка відповідність тексту?
-         Як пов»язано з ІД,картами,додатковою інформацією на уроці?
-         Які емоції,почуття викликає?
 Практично:  
Фотодокументи          

 Підручник Пометун О.І.             11 кл, с т.259. В черзі за хлібом( сер.90-х).                             Алгоритм: велика черга –хвилювання - один поперед іншого - розгубленість а потім роздратованість  продавця. Це  не композиція, а реальність. Фото можна довіряти. Цей же підручник, ст126. Народна дружина на колгоспному полі,1961 рік. Наскільки щирими є члени ДНД у своїх намірах? Чи немає елементів позування?Яка міміка обличчя? Що таке конструкція фото? Автор частково зобразив людей такими, як треба для газети.    Особливості: Який характер носять більшість плакатів (замовний) Чого хоче автор? Або що від нього хочуть? В якій мірі відповідає історичній інформації? Роль тексту.
                                            



                                           



 Цей же підручник,ст. 79,Молодь відпочиває, 1946
Задній план фото. Як він контрастує з виглядом молоді? Чи справді їм легко і добре на душі? Чи присутні елементи фотомонтажу? Навіщо? А може це все було насправді? Прекрасний виховний потенціал картини?


Карикатура                
 Підручник Пометун,ст171 Нетрудовим доходам-край (середина 80-х).                    Чи відповідає історичній епосі? ( моральний занепад).                                       Відношення автора? Чи справді він є борцем за правду?                                                     Чи можна їй довіряти?    А почуття молоді? Розповіді старших про ту епоху ? Підтвердження текстом. В чому глибинний зміст цієї карикатури сьогодні?
                                                  Там же,ст..203
Умови життя і праці орендарів 90:ця карикатура подвійного змісту:боляче пригадувати перших орендарів,їх невдачі і провали; консерватизм і протиправні дії тих,хто був ворогом нових форм господарювання. Сміху вона мало викликає. Чию позицію займає автор? Порівняйте із ІД (витяг із закону ВР України, ст. 262). Наскільки правдиво висвітлювались ці події у ЗМІ?

Плакати

Підручник Пометун, ст10. Метод контрасту Задній фон і текст Підтвердження текстом (там же).

- Героїко-патріотична тема плакатів часів Другої світової ст60)
- Хліб-сила і міць держави (ст10) (ідеологічна складова)
Висновки: 
 Візуальні історичні джерела
v розвивають логічне мислення 
v допомагають формувати предметні компетентності
v сприяють роботі по засвоєнню історичних понять та термінів
v надають цікаву,хоч і неоднозначну інформацію про життя людей в певну епоху 
v наближають учня до минулого і конкретизують його історичне уявлення
v формують навички практичної дослідницької діяльності школярів
v готують учнів до ЗНО в частині розпізнавання та аналізу ВІД.




Немає коментарів:

Дописати коментар