ПАМ’ЯТКи
для роботи з історичними документами
Умови створення
Якою
була причина створення документа?
Який
привід для його створення?
Авторство
Хто
автор документа?
Хто
ще брав участь у підготовці документа?
Що
ви знаєте про цих людей?
Що
додаткового ви змогли довідатися про авторів з досліджуваного
документа?
Датування
Коли
був написаний чи створений документ?
Як
це можна зрозуміти з його змісту?
Яке
значення має час написання документа?
Зміст
Де
відбувалися описані події?
Як
це можна зрозуміти зі змісту?
Яке
значення має місце, де відбувалися описані в документі події?
Які
факти наведені в документі?
Які
висновки можна зробити на їх основі?
Висновки
Як
досліджуваний документ допоміг вам більше довідатися про
історичну
подію, котру він розкриває?
ПАМ’ЯТКАдля
роботи з історичним документом (7-9 класи)
Походження
тексту
Хто
автор тексту?
Коли
він був написаний?
До
якого виду джерел він належить?
Це
повний текст чи фрагмент?
Якщо
це фрагмент тексту, хто і чому вибрав саме цю частину тексту?
Зміст тексту
Яким
є зміст тексту?
Які
факти описуються?
Як
автор пояснює причини, викладає хід і розкриває значення історичних подій?
Достовірність
інформації тексту
Чи
був присутній автор під час події, котру описує, чи взяв інформацію з первинних
джерел?
Коли
написано документ: відразу чи багато пізніше самої події?
Упередженість у
тексті
Якими
є погляди автора?
До
чого він закликає і що засуджує?
Чиї
інтереси він виражає?
Чи
є автор представником певної точки зору, чи він пропонує свій погляд на події?
Як
автор ставиться до описуваних подій та їх учасників?
Чи
є в автора особливі симпатії, переваги?
Якою
мовою пише автор?
Чи
є дане джерело єдиним свідченням про цю подію?
Чи
є інші джерела? Як вони описують подію?
Яке
з джерел більш достовірне і чому?
Кому
співчуває автор?
Як
він ставиться до описуваних подій?
Чи
можна вважати документ достовірним і неупередженим?
ПАМ’ЯТКА
для роботи з
історичним документом10-11 класи
1.Що це за
документ (вид документа):
запис
у щоденнику;
лист,
приватний чи офіційний;
спогади
публічне
звернення чи заклик;
політичний
документ (звіт, протокол, резолюція, урядова постанова);
дипломатичне
послання, акт, нота;
уривок
з історичного дослідження.
2. Хто є автором
документа
(приватна особа, офіційна, анонім)?
3. Яка
політична, національна, етнічна, службова приналежність автора? Яким чином це
впливає на його ставлення до подій?
4.Чи
є в документі інформація, яка підтверджує, що він базується на
особистому
досвіді чи на причетності автора до згадуваних подій?
5.Чи
був автор очевидцем того, що сталося, або ж брав безпосередню участь у подіях?
6.Чи
є в документі які-небудь факти, які допомагають робити висновок щодо мети появи
документа? Кому адресовано текст?
7.Коли
з’явилося джерело? Чи був документ написаний у той час, коли сталася подія,
відразу після неї чи декілька днів, тижнів, місяців, чи навіть років потому?
8.Автор
просто повідомляє про ситуацію, передає інформацію або описує те, що сталося,
чи ж документ містить також погляди, висновки і рекомендації?
9.Чи
намагається автор дати об’єктивний і осмислений опис того, що сталося?
10.Чи
є в документі які -небудь твердження чи фрази, які свідчили б про уподобання чи
упередження автора проти якої-небудь групи людей чи точки зору?
11.Чи
є в тексті факти, що дозволяють вам вважати цей документ достовірним джерелом
інформації?
Немає коментарів:
Дописати коментар