понеділок, 7 грудня 2015 р.

Пам"ятки для ІД

ПАМ’ЯТКи
для роботи з історичними  документами



Умови створення

Якою була причина створення документа?

Який привід для його створення?

Авторство

Хто автор документа?

Хто ще брав участь у підготовці документа?

Що ви знаєте про цих людей?

Що додаткового ви змогли довідатися про авторів з досліджуваного

документа?

Датування

Коли був написаний чи створений документ?

Як це можна зрозуміти з його змісту?

Яке значення має час написання документа?

Зміст

Де відбувалися описані події?

Як це можна зрозуміти зі змісту?

Яке значення має місце, де відбувалися описані в документі події?

Які факти наведені в документі?

Які висновки можна зробити на їх основі?

Висновки

Як досліджуваний документ допоміг вам більше довідатися про

історичну подію, котру він розкриває?
 ПАМ’ЯТКАдля роботи з історичним документом (7-9 класи)

Походження тексту
Хто автор тексту?
Коли він був написаний?
До якого виду джерел він належить?
Це повний текст чи фрагмент?
Якщо це фрагмент тексту, хто і чому вибрав саме цю частину тексту?

Зміст тексту
Яким є зміст тексту?
Які факти описуються?
Як автор пояснює причини, викладає хід і розкриває значення історичних подій?

Достовірність інформації тексту
Чи був присутній автор під час події, котру описує, чи взяв інформацію з первинних джерел?
Коли написано документ: відразу чи багато пізніше самої події?

Упередженість у тексті

Якими є погляди автора?

До чого він закликає і що засуджує?

Чиї інтереси він виражає?

Чи є автор представником певної точки зору, чи він пропонує свій погляд на події?

Як автор ставиться до описуваних подій та їх учасників?

Чи є в автора особливі симпатії, переваги?

Якою мовою пише автор?

Чи є дане джерело єдиним свідченням про цю подію?

Чи є інші джерела? Як вони описують подію?

Яке з джерел більш достовірне і чому?

Кому співчуває автор?

Як він ставиться до описуваних подій?

Чи можна вважати документ достовірним і неупередженим?



ПАМ’ЯТКА

для роботи з історичним документом10-11 класи

1.Що це за документ (вид документа):
запис у щоденнику;
лист, приватний чи офіційний;
спогади
публічне звернення чи заклик;
політичний документ (звіт, протокол, резолюція, урядова постанова);
дипломатичне послання, акт, нота;
уривок з історичного дослідження.

2. Хто є автором документа (приватна особа, офіційна, анонім)?

3. Яка політична, національна, етнічна, службова приналежність автора? Яким чином це впливає на його ставлення до подій?

4.Чи є в документі інформація, яка підтверджує, що він базується на

особистому досвіді чи на причетності автора до згадуваних подій?

5.Чи був автор очевидцем того, що сталося, або ж брав безпосередню участь у подіях?

6.Чи є в документі які-небудь факти, які допомагають робити висновок щодо мети появи документа? Кому адресовано текст?

7.Коли з’явилося джерело? Чи був документ написаний у той час, коли сталася подія, відразу після неї чи декілька днів, тижнів, місяців, чи навіть років потому?

8.Автор просто повідомляє про ситуацію, передає інформацію або описує те, що сталося, чи ж документ містить також погляди, висновки і рекомендації?

9.Чи намагається автор дати об’єктивний і осмислений опис того, що сталося?

10.Чи є в документі які -небудь твердження чи фрази, які свідчили б про уподобання чи упередження автора проти якої-небудь групи людей чи точки зору?

11.Чи є в тексті факти, що дозволяють вам вважати цей документ достовірним джерелом інформації?

Немає коментарів:

Дописати коментар