понеділок, 7 грудня 2015 р.

Педагогічна перевага притч

Педагогічна перевага притч

Як ми уже зазначили вище, притчі є специфічною формою навчання, що дає можливість задіяти уяву студента а також артистичні і літературні форми для представлення реальності.

 Деякі із причин, що вдається досягнути завдяки представлення реалій за допомогою притч:
Проста форма притчі може передавати глибоку мудрість. В минулі часи дехто вважав, що притча є примітивною літературною формою. Сьогодні, найкращі вчені стверджують протилежне. Вони визнають, що притчі можуть бути найвищою формою навчання — набагато більш ефективнішою ніж інші форми передачі істини.
Відоме веде до розуміння невідомого. Конкретні істини ведуть до розуміння абстрактних. Найбільш звичним шляхом для вивчення — від відомого до невідомого. Через всі знайомі нам реальності повсякденного життя — неминучість жнив, біль втрати, ноша боргу — притчі Ісуса ведуть слухачів до не відомого і нового розуміння духовного життя: Бог турбується про Своє творіння, Він страждає за Своїми дітьми, він є Батько, що прощає дитину…
Притчі — це історії, що не мають «кінця історії». Оскільки притчі — це жанр, що має в собі мистецтво виконання, то кожен раз можливо перечитувати із новим проникненням , з новим забарвленням, бо змінюється і характер особистого досвіду. «Кожна зустріч з твором мистецтва є частиною ще недобудованого випадку самої роботи через те, що ми взнаємо більше, ніж ми знали раніше» (Wilma McCLARTY, “Why Teach The Bible as Literature?” in The Journal of Adventist Education, vol. 51, n. 4, April-May 1989, pp. 23-24, 43).

Це є причини, що підтримують ідею — чому для Ісуса Христа притчі були важливим виховним інструментом для передачі важливих істин і виклику віри у слухачів.
Навчання через притчі

Чи можливо, і чи зручно сьогодні навчати притчами? У світлі того, про що вже було сказано — позитивна відповідь очевидна. Кожен викладач розуміє, що не просто іноді буває утримувати справжню увагу учнів. Як викладачі можуть змагатися із сучасними ефектами медіа, що впливають і формують спосіб сприйняття дитини? «Які стратегії зможуть привернути уми студентів, що зростають на фільмах про насильство або фантазіях про незаконні статеві стосунках? На жаль, дуже часто, славні істини Писання не привертають увагу розбурханої уяви, і не сприймаються багатьма студентами» (Wilma McCLARTY, “Why Teach The Bible as Literature?” in The Journal of Adventist Education, vol. 51, n. 4, April-May 1989, p. 44).

Нинішнє покоління молодих людей знаходяться в процесі отримання інформації через оповіді історій. Тому і шлях, щоб біблійні істини стали живими — представляти істину не прямим шляхом, а через притчі. Перевага притчі над іншими типами викладання є в тому, що воно проходить в ігровому стилі, а не в чисто повчальному. Притча зацікавлює людину і відкриває можливість почути істину таким чином, коли пряма пропозиція істини була б відкинута. Це є причиною, чому пророк Нафан використав притчу, щоб переконати царя Давида у його жахливому гріхові і його наслідках (2Сам. 12:1-7), ось чому і Христос використовував так ефективно притчі.

А що робить притчу про доброго самарянина великим літературним шедевром? ЇЇ підхід до істини, що оснований на досвіді, її конкретність, жанр оповіді, розумна побудова конструкції, спроможність захоплювати інтелектуально, емоційно і уяву читача. Якщо притчі підходили за часів Ісуса — вони можуть бути дуже доречними і в наш час.
Виховна цінність передачі вістки через притчі

Хоча притчі можуть використовуватися для навчання багатьох предметів, ми знаходимо, що найкраще притчі підходять для передачі і виховання духовно-моральних цінностей. Особливо це стосується курсів духовно-морального спрямування.
Викладання з притчами допомагає викликати творчий підхід, мистецький виклад та спроможність співвіднести ідеї та мрії в реальності щоденного життя.
Вивчення притч допомагає розвивати розумову здібність мислити і задоволення від пошуків і знаходження більш глибокого значення, що є вищим за поверхневе читання.
Роздумування над притчами допомагає розвивати спроможність синтезу та аналізу речей.
Вивчення притч у групах допомагає розвивати мистецтво спілкуватися і будувати діалог а також уміння слухати і вчитися чуйності до інших.
Аналізування притч провадить до неочікуваної істини.
Навчання за допомогою притч, викладач може передавати моральні цінності і допомагати учням зрозуміти істину у більш доступному викладі не нав’язуючи її.

Питання — як інтегрувати віру у знання через притчі у викладацькій діяльності?
Методи роботи над притчами у класі
Можна попросити учня підготуватися, щоб розповісти історію у потрібний момент на уроці.
Попросити учнів прочитати притчу і переписати її змінивши при цьому деякі деталі для того щоб створити більш сучасну ситуацію, зберігаючи структуру і вістку як вона представлена у Біблії. (Адаптувати, наприклад, історію про десять дівчат до сучасної ситуації, замінивши масло та свічники сучасними предметами).
Корисно зробити висновки вістки у декількох реченнях.
Працюючи у групах прочитайте притчу у ролях у мистецькому викладі.
Проілюструйте вістку притчі через призму новин і картин з газети.
Попросіть учнів порівняти себе з різними образами, що є у притчі і запитайте як вони діяли б у подібній ситуації.
Застосуйте притчу до реальності у якій студенти живуть (політика, школа, сім‘я, друзі, церква…).
Створіть сучасні притчі, які на вашу думку Христос міг би розповісти якщо жив би у наш час.

Приклад сучасної притчі

Одного разу Істина прийшла у цей світ. Вона мала місію навчати людей про реалії всього що оточує людей. Це завдання було дуже не простим. Для того, щоб виконати це завдання Істина намагалася говорити до людей яких знаходила, але дехто знехтував нею, інші ховалися від неї а ще інші відцурались її.

— Чому ви так погано до мене ставитесь? — Істина плакала.
 Притча почула істину і сказала до неї:
 — Вони відкинули тебе, тому що бояться тебе, бо ти є гола, роздягнута. Бачиш, тут всі носять одежу. Одягнися і люди послухають тебе.
 — Як я одягнуся, якщо у мене не має одежі?
 — Не хвилюйся, — сказала Притча, — Ти є гарна, а я є гарний кравець. Я зроблю тобі всю одежу у якій ти маєш потребу.

Істина (вона) одружилася на Притчі (він) і з тих пір Істина носить одежу яку їй готує
 Притча. Багато людей слухають Істину і таким чином вона виконує свою місію.

Дорогі викладачі, християнські педагоги! Пам’ятаймо, що Ісус Христос наш великий Вчитель, по слідах Якого ми запрошуємось іти. Зрештою, це єдина можливість для нас, щоб доности Істину до людей. Нехай євангельські історії у сучасному викладі допоможуть молоді знайти Бога та сенс життя і стати щасливими через це. Бо саме цього бажає великий Учитель Христос. Чи можливо це? Так, якщо ми підемо по слідах великого Учителя.


Немає коментарів:

Дописати коментар